3.9.09

Kohalik toidukultuur vol. 1


T2nane l6una ajendas mind avama oma blogis toiduosakonda, kus jagan eestlasena oma elamusi ning kogemusi Provence'i (prantsuse) toidukultuuri vallas.
T88p2evadel (yldjoontes ka n2dalavahetustel) koguneb kommuun yhiseks l6unaks ning 6htus88giks, mille valmistamiseks kommuuniliikmed end "vabatahtlikult" kirja panevad. Toidud on lihtsad, aga v2ga maitsvad ja tervislikud, sageli oma aia saadustest (viigi- ja viinamarjad, tomatid, maitsetaimed jms). Hommikus88gi eest hoolitseb igayks ise, kuid alati v6ib k88gilaualt leida ahjusooja kr6beda kooriku ning imepehme 6hulise sisuga baguette'i, millele mina lisan v2ljamaalasena moosi asemel n2iteks kitsejuustu v6i miljonit erinevat liiki oliivipastat tapenade'i (yritasin algul kohalike stiili j2rgida, aga nii umbes n2dal p2rast hommikust moosisaia dieeti hakkas mu k6ht ikkagi kategooriliselt midagi soola sisaldavat n6udma, ja 6nneks meeldivatest soolastest alternatiividest siin puudust ei tule!).
Enamasti algab s88gikord v2rske salatiga erinevates variatsioonides, kusjuures seda pattu prantslased ei tee, et s88vad salatit SAMAL AJAL samal taldrikul koos sooja roaga! Tunnistan ausalt, et mina olen seda pattu siin yhe korra ja sealjuures ilma yhegi syymepiinata teinud, ning mulle kui autsaiderile see 6nneks andestati..
Teine prantslaslik komme on nautida MAGUStoiduks juustuvalikut, mis mulle kui t6sisele juustus6ltlasele ning -friigile on ainult meeltm88da. Paar korda on meil siin v2lkaritest rahvaga toimunud nn juustudegusteerimised, mille jaoks igayks panustab omavalitud (p6neva) juustuga. Kohalikku Provence'i juustustaari, kypset ja tugeva karakteriga kitsejuustu Banon'i olen ka korra maitsnud, v2ga huvitav ja eriline maitseelamus, kuigi n6rgan2rvilistele soovitan siiski natuke leebemate tegelastega alustada :p
Ja toidublogi esimese osa kokkuv6tteks sooviksin jagada tarkusetera, mille v6rra ma t2na l6una ajal targemaks sain. Nimelt serveeriti p2rast juustuvalikut kypseid, mahlaseid ja ahvatlevaid kantaluupe... koos sidruniga! Minu arglikule j2relep2rimisele, et miks siis nii imelistele kantaluupidele kibedat sidrunimahla peale tuleb pigistada, selgitati mulle, et kuna praegu on kantaluupide hooaja l6pp, siis nad on natuke maitsest 2ra vajunud... Hmmm, selle peale ei julge mina kyll yhelegi prantslasele Eestis enam yhtegi melonit pakkuda...

No comments:

Post a Comment